Marissa_Evers_EXPO_Atelier 21_Zierikzee

[nl/en]

Marissa Evers // Expo '25

De plaats waar techniek en verbeelding samenkomen, elkaar versterken en inspireren is de wereld van sciencefiction. Vanuit die interesse, als scifi liefhebber, sprak het werk van Marissa Evers mij aan toen ik het voor het eerst zag. Het was rond 2010, een periode waarin ik me ook tijdelijk interesseerde voor architectuur, een kunstvorm mij tot dan toe vrijwel onbekend. Natuurlijk, als geboren en getogen Rotterdammer zag ik de stad supermodernistisch opgebouwd worden, maar rond mijn 35ste verdiepte ik me voor het eerst in architectuur. Kortstondig, dat moet gezegd, maar drie namen zijn mij sterk bijgebleven; Niemeyer, Calatrava en Libeskind, want ook in hun werk trof mij de neo-futuristische stijl, die ik kende uit de sciencefiction films die ik zag in de vele bioscopen die Rotterdam nog rijk was in de jaren ’80.

Maar goed, terug naar Marissa. Rond 2010 was het dus dat ik in aanraking kwam met één van haar karakteristieke driedimensionale tekeningen. Eerst via internet maar kort daarop had ik het genoegen een Evers in het echt te zien. Sciencefiction, de stad, het kwam voor mij allemaal samen en mijn interesse beklijfde.

s2s

Een ontmoeting met Marissa zelf vond pas vele jaren later plaats, in 2024, toen zij hier in Atelier 21 een expositie bezocht. Kort daarop volgde een bezoek aan haar atelier in Haarlem met als afloop een heugelijke afspraak om haar werk tentoon te stellen in Zierikzee.

Het 11,11 meter brede wandreliëf  DB-AA-23 level 5, A New Hope dat Marissa maakte in opdracht van de Filmkoepel in Haarlem, bevestigde mijn scifi beleving van haar werk. Na de gesprekken in haar atelier werden er na die insteek meerdere zienswijze toegevoegd aan mijn beleving van haar werk.

Marissa Evers // De structuur van toeval

Met de tekeningen, die tijdens deze tentoonstelling zowel twee- als driedimensionaal te zien zullen zijn, creëert Marissa onvoorspelbaarheid met zeer precies uitgewerkt materiaal. De tekeningen tonen een grootstedelijke omgeving, de metropool, van foto’s die zij verzamelde of zelf maakte tijdens haar reizen, gevat in contourlijnen. Deze enkellijnige stedelijke voorstellingen, zijn laag over laag in verschillende gradaties potloodhardheid getekend op papier of 3D panelen. Van te voren staat niet vast waar het lijnenspel van de stadslandschappen elkaar versterkt, elkaar zo ‘aanraakt’ in de overlap dat er meerdere perspectieven ontstaan.

Door toeval, willekeur of entropie in kunst toe te laten ontstaan er nieuwe structuren. Waar bijvoorbeeld architecturale tekeningen doorgaans staan voor beheersing en planmatigheid, opent het concept van toeval zo nieuwe poëtische mogelijkheden.

Ook in de ogenschijnlijke orde en precisie schuilt het onverwachte: een hand die even trilt, een lijn net even uit het lood, een raam ietwat uit zijn sponning. Daarmee is toeval niet toevallig, maar bewust toegepast.

detail s2s

PM13-FortCass

ruimte &

Marissa Evers // Ruimte & Tijd

Soms lijkt kunst de tijd te vangen of tot stilstand te brengen, dan stroopt het de tijd af en wordt tijd zélf bijna zichtbaar. Het kan je overkomen met een schilderij, een gedicht, muziek of anderszins. De beleving van tijd wordt voelbaar, traag opgerekt en even gevangen, als in een film still, tot het weer wegstroomt. Filosoof Walter Benjamin beschreef zo’n moment, waar heden en verleden samenkomen in het nu, als ‘Jetztzeit’. Een begrip waarmee Benjamin ook veronderstelt dat tijd niet een rechte lijn van oorzaak en gevolg, maar non-lineair is. Jetztzeit is een temporele verstoring van een continue, lege tijd. In dat moment, het moment waar in de lege tijd betekenis ontstaat, spreekt hij van een geladen nu.

Zo ook werkt de kunst van Marissa Evers op mij in. Haar tekeningen in verschillende hardheden grafiet, het zijn niet alleen lagen over elkaar: de overlappingen functioneren ook als een opeenstapeling van tijd, waar elk object, elke lijn, elk spoor herinneringen vertegenwoordigden.

Met de open en gelaagde tekeningen op driedimensionale panelen creëert Marissa ruimte op ruimte en daarmee zou je kunnen zeggen: zij tekent in de ruimte.

Het werk van Marissa Evers is de hele maand juni te bezichtigen

5 - 28 juni 2025

donder-, vrij- en zaterdag 13:00 tot 17:00 uur

of op afspraak

Donderdag 5 en zaterdag 28 juni is Marissa zelf aanwezig aan het Kraanplein 22 in Zierikzee. U bent bij deze uitgenodigd om haar die dagen persoonlijk te ontmoeten.

Atelier21, Zierikzee. Ontdek kunst.

©marissa.evers

frans.blanker - tekst, video, geluid

©marissa.evers

Marissa Evers (1974, Auckland, Nieuw-Zeeland) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst & Vormgeving (‘s-Hertogenbosch, 1991-1997), het College of Art Edinburgh (1997-1998) en aan het Sandberg Instituut in Amsterdam (1999-2001).

Zij exposeerde o.a. in het Gemeentemuseum Den Haag, 37PK (Haarlem), Re: Rotterdam Art Fair, Galerie Franzis Engels (Amsterdam, Keulen), Cabin (Antwerpen), Art3f en het Center for Contemporary Non-Objective Art (Brussel).

petfelt-bruut-3